quinta-feira, 9 de julho de 2015

Tips on how to write a good haiku - taken from my secret notebook




During the five years I have been attending to the Gremio Haicai Ipe (to put into context, this group has more than 25 years and is well respected by the people who study this sort of poem. It was founded by Haiku Master Matsuo Goga and is now coordinated by Haiku Master Teruko Oda), I took notes in my notepad of the tips I found most useful and often commented on how to write a good haiku.

Now I share this treasure, the precious tips from my secret notebook:

- Haiku is a Zen art, Buddhist detachment. To write a good haiku empty your soul.
- A haiku can talk about its author, but should not contain the views of this author.
- Do not explain the obvious. Haiku is poetic suggestion.
- Allow the reader to interpret and be part of the haiku, do not deliver an overly explained situation.
- Haiku is made from the inside out.
- Capture the light emanating from things before she goes out.
- Do not compare. Comparisons denote analyzes and reflections. Haiku is poetry and not an intellectual reflection.

VERBS:

- Use verbs always in the present tense because the haiku is the art of "now".
- The verb serves at most to explain. Do not abuse of the use of verbs as this spoils the haiku.

Kigo:

- Haiku should be built on the kigo. It is a foundation, if removed, disrupts haiku.
- A haiku must not contain more than 1 kigo.
- The kigo must be used in its concrete and not metaphysical presence.
- Kigo can have attributes, but avoid adjectives. For example, it is better to use "cold dawn" aou instead of "beautiful dawn." Beauty is an adjective full of subjectivity.

STRUCTURE

- The third verse should not explain the previous two
- The 5-7-5 metric is a guideline and not a straitjacket. The phonetic structure of the Japanese language is very different from the English or Portuguese.
- Kireji (indent) must be used instead of "period", if you want to give an impression of greater softness or suspense.
- Adverbs are better than adjectives. Nouns are better than adjectives.
- Three isolated verses and not connected to form the kind of haiku with style "shelf" considered bad. Look connect the idea and a "seam" between the poetic verses, but without explaining.


I hope these tips are helpful to you as they were for me.

Dicas para escrever um bom haicai - extraídas do meu caderno secreto




Durante os cinco anos que tenho frequentado o Grêmio Haicai Ipe (para colocar em contexto, este grupo tem mais de 25 anos e é muito respeitado pelas pessoas que estudam este tipo de poema. Foi fundado pelo Mestre de Haicai Matsuo Goga e agora é coordenado pela Mestra de Haicai Teruko Oda) , tenho anotado no meu cadernos as dicas que considero mais úteis e frequentemente comentadas sobre como escrever um bom haicai.
Agora compartilho este meu tesouro, as preciosas dicas do meu caderno secreto:
- Haicai é uma arte zen, desapego budista. Para escrever um bom haicai esvazie sua alma.
- Um haicai pode falar sobre seu autor, mas não dever conter as opiniões deste autor.
- Não explique o óbvio. Haicai é sugestão poética.
- Deixe espaço para que o leitor possa interpretar e fazer parte do haicai, não entregue uma situação demasiadamente explicada.
- Haicai é despojamento, feito de dentro para fora.
- Capture a luz que emana das coisas antes que ela se apague.
- Não compare. Comparações denotam analises e reflexões. Haicai é poesia e não uma reflexão intelectual.

VERBOS:
- Utilize os verbos sempre no tempo presente, pois o haicai é a arte do agora.
- O verbo serve no máximo para explicar. Não abuse do uso de verbos pois isso estraga o haicai.

KIGO:
- O haicai deve ser construído sobre o kigo. Ele é um alicerce, se retirado, desestrutura o haicai.
- Um haicai não deve conter mais que 1 kigo.
- O kigo deve ser usado em sua presença concreta e não metafísica.
- Kigo pode ter atributos, mas evite adjetivos. Por exemplo, é melhor utilizar "alvorada gelada" aou invés de "alvorada bela". A beleza é um adjetivo cheio de subjetividade.

ESTRUTURA
- O terceiro verso não deve explicar os dois anteriores
- A métrica de 5-7-5 é uma diretriz e não uma camisa de força. A estrutura fonética da língua japonesa é muito diferente do da língua inglesa ou portuguesa.
- Kireji (travessão) deve ser usado no lugar do ponto final, se você quiser dar uma impressão de maior suavidade ou suspense.
- Advérbios são melhores que adjetivos. Substantivos são melhores que adjetivos.
- Três versos isolados e não conectados formam o tipo de haicai com estilo "prateleira", considerado ruim. Procure conectar a ideia e com uma "costura" poética entre os versos, porém sem explicar.

Espero que estas dicas sejam úteis para você como foram para mim.